ПИШУВА:
Д-р Дарија Кус,
вонреден професор по психологија и шеф на истражувачка група за сајберпсихологија, Универзитет Нотингем Трент
♦♦♦♦♦♦♦
Извештајот од британскиот регулатор за комуникации Офком потврдува дека децата се страстни корисници на социјалните мрежи.
Околу 99% од децата на возраст од три до 17 години користеле интернет во 2021 година. YouTube била најпопуларната платформа, со 89% од децата кои ја користеле. Во меѓувреме, половина од децата користеле TikTok, популарна страница која им овозможува на корисниците да гледаат и споделуваат кратки видеа.
Прекумерното време поминато пред екранот може да биде поврзано со симптоми на стрес, анксиозност, депресија и зависност. Препораките од Американската академија за педијатрија сугерираат да нема време поминато пред екранот за деца под две години, а најмногу еден час дневно за оние на возраст од две до пет години, фокусирано на висококвалитетни содржини (на пример, содржини што се едукативни)
Повеќето платформи за социјални медиуми бараат од корисниците да бидат на возраст од 13 или повеќе години. Сепак, извештајот покажа дека мнозинството деца под 13 години имаат свој профил на барем една апликација или страница за социјални медиуми. Една третина од родителите на деца на возраст од пет до седум години изјавиле дека нивното дете има профил, кој се зголемил на 60% кај децата на возраст од осум до 11 години.
Надминувањето на овие старосни ограничувања очигледно не е тешка задача. Децата едноставно даваат лажна возраст кога ја поставуваат на својот профил. Во меѓувреме, некои деца имаат повеќе профили на иста платформа – една за нивните пријатели, а друга за нивните родители.
Извештајот исто така покажа дека околу 16% од тригодишните и четиригодишните деца гледаат видеа на TikTok. Ова може да се деца на кои им се прикажуваат видеа од страна на родител или некој друг, и не значи дека тие имаат свој профил. Но, тие се уште се изложени на содржината на социјалните мрежи на многу млада возраст.
Имајќи ги предвид овие наоди, со врема да погледнеме што знаеме за тоа како користењето на социјалните мрежи може да влијае на децата од различни возрасни групи.
Добрите и лошите
Ангажирањето со социјалните медиуми може да има и позитивни и негативни ефекти врз луѓето, особено врз децата. Моите колеги и јас покажавме дека користењето на социјалните мрежи е важно за емоционална поддршка, градење на заедница и самоизразување кај адолесцентите, но и дека може негативно да влијае на менталното здравје и благосостојба.
Поддршката за младите корисници на интернет треба да дојде од родителите, наставниците, владите и индустријата на социјалните медиуми. Родителите може да се охрабрат да започнат отворен дијалог со своите деца, кој ќе изгради однос и ќе им овозможи на децата да се отворат за нивната употреба на социјалните мрежи
Во нашата работа во Истражувачката група за сајберпсихологија на Универзитетот Нотингем Трент, разговаравме со млади адолесценти, нивните родители и наставници за согледаните предизвици и онлајн штетите од користењето на социјалните медиуми.
Откривме дека ефектите се движат од трошење повеќе време на интернет, промена на однесувањето поради очекуваното осудување од врсниците и сензорни преоптоварувања, па се до посериозни когнитивни и емоционални последици како што се проблеми со вниманието, стрес и анксиозност.
Новото истражување сугерира дека постојат разлики меѓу возрасните групи во однос на ефектите што употребата на социјалните мрежи може да ги има врз задоволството од животот. Во голем примерок од Обединетото Кралство од над 17.000 млади луѓе на возраст од 10 до 21 година, истражувачите открија дека штетните ефекти од високото ниво на користење на социјалните мрежи може да бидат особено изразени на возраст од 14-15 и 19 години за момчињата и 11-13 и 19 години за девојчињата.
Поранешниот вработен во Фејсбук, Френсис Хауген, откри во 2021 година дека внатрешното истражување на Фејсбук постојано покажувало штетни влијанија врз менталното здравје од употребата на Инстаграм кај младите девојки.
Одделно, знаеме дека прекумерното време поминато пред екранот може да биде поврзано со симптоми на стрес, анксиозност, депресија и зависност.
Надминувањето на старосните ограничувања очигледно не е тешка задача. Децата едноставно даваат лажна возраст кога ја поставуваат на својот профил. Во меѓувреме, некои деца имаат повеќе профили на иста платформа – една за нивните пријатели, а друга за нивните родители
Препораките од Американската академија за педијатрија сугерираат да нема време поминато пред екранот за деца под две години, а најмногу еден час дневно за оние на возраст од две до пет години, фокусирано на висококвалитетни содржини (на пример, содржини што се едукативни).
Се додека не знаеме точно каква содржина гледаат малите деца на социјалните мрежи, мала е веројатноста да биде квалитетна, и би можела да биде штетна.
Што можеме да направиме?
Со неодамна објавениот нацрт-закон за безбедност на интернет, владата на Велика Британија има за цел да ја направи земјата најбезбедно место во светот за онлајн пристап. Според тоа, треба да ги земеме предвид потенцијалните штетни влијанија што употребата на интернет воопшто и прекумерната употреба на социјалните медиуми конкретно може да ги има врз младите луѓе, особено оние кои се ранливи.
Треба да видиме зголемена заштита на корисниците (како што се мерките за проверка на возраста) и иницијативи за спречување на штети (како што е образованието на училиште за придобивките и потенцијалните штети од користењето на социјалните медиуми).
Ние, исто така, треба да видиме вклученост на заедницата и владините организации во кампањите за едукација и подигање на свеста, како и фокус на зголемена општествена одговорност на претпријатијата, каде што индустријата зема активен пристап во дизајнирањето производи имајќи ги на ум најдобрите интереси на корисникот.
Додека го обесхрабруваме прекумерното патологизирање на секојдневното однесување – на пример, не треба да претпоставуваме дека секој што поминува неколку часа онлајн има проблем со користењето на интернетот – проблематичното однесување треба да се препознае и корисниците да добијат поддршка. Ова може да го спречи тоа да доведе до негативни последици за менталното здравје.
Поддршката за младите корисници на интернет треба да дојде од родителите, наставниците, владите и индустријата на социјалните медиуми. Родителите може да се охрабрат да започнат отворен дијалог со своите деца, кој ќе изгради однос и ќе им овозможи на децата да се отворат за нивната употреба на социјалните мрежи.
(The Conversation)