МАЈКА НЕВРОПСИХОЛОГ: Ова се играчки кои помагаат во развојот на детето

Кога станува збор за играчките, помалку е секогаш повеќе. Еве што се е потребно за да се развие јазикт, креативноста, решавањето на проблеми и организациски вештини преку игра.

Лора Филипс е детски невропсихолог и поминува многу време разговарајќи со родители кои се загрижени за развојот на нивните деца. Кога работите не изгледаат како што треба, родителите доаѓаат во нејзината канцеларија барајќи дијагноза или препораки за третман за когнитивни, јазични, моторни, социјални и училишни проблеми.

Но, развојот е нешто што се случува природно. Човечкиот мозок е изграден за учење и се зајакнуваат нервните врски. Учењето и развојот во раното детство се одвиваат без напор, но искуствата и активностите што ги давате на вашето дете ќе помогнат да се утврди кои вештини ќе се зајакнат.

„Ги поттикнувам родителите да разговараат со своите бебиња, децата во градинка и оние од предучилишна возраст на богат јазик, со разни сензорно богати стимулации и практични можности за истражување на основните концепти. Кога сето ова се случува во контекст на безбедни, проверени и здрави односи, имате рецепт за оптимален развој“, вели Лаура Филипс.

Кога станува збор за учење и развој преку игра, помалку е повеќе. Секако, електронските играчки кои светат, зборуваат и пеат песни можат да направат многу, но тоа значи помалку работа за вашето дете, а уште помалку можност за вербална интеракција родител-дете. Спротивно на тоа, потрадиционалните играчки им даваат на децата бројни можности да размислуваат надвор од рамката и да создадат своја игра која поттикнува креативност, решавање проблеми и организациски вештини.

  • Книги, книги и уште книги

Ја знам, ја знам. Колку е предвидливо. Јазикот и комуникацијата се можеби најважните развојни достигнувања на децата до 3-годишна возраст, а добро е познато дека јазикот се развива додека децата се изложени на зборови и разговори во реалниот свет.

Книгите им даваат можност на децата да слушнат нови зборови и структури на реченици на кои можеби нема да бидат изложени секојдневно. Општо познато е дека децата кои се повеќе изложени на книги не само што развиваат вокабулар и подобро го знаат јазикот, туку имаат и поголем успех во учењето да читаат.

Преку книгите, децата се запознаваат и со нови концепти, култури и социјални теми, а сето тоа гради позадинско знаење и развиваат емпатија. Читањето на глас е најдоброто нешто што можете да му го направите на детето, бидејќи така развива љубов кон читањето. Тоа е исто така одличен начин вие и вашето дете да поминувате време заедно и да го намалите нивото на стрес.

  • Уметнички материјали

Кога размислуваме за играчки кои ја поттикнуваат креативноста, честопати прво помислуваме на уметност и ракотворби. Важно е да се направи разлика помеѓу двете бидејќи тие се различни и имаат различни развојни предности. „Уметноста“ е потешко отворена и помалку структурирана, поттикнувајќи ја имагинацијата и креативноста. Терминот „занает/ракотворба“ се однесува на проекти кои се донекаде пропишани и структурирани. И двете имаат придобивки, вклучително и поттикнување на финиот моторен развој, координација на рака-око, визуелно-просторно расудување, донесување одлуки, самоизразување, самодоверба и намалување на стресот.

Но, нема потреба од претерување. Понудете му на вашето дете разни ликовни материјали (бои за прсти, боички, маркери, креди) или разни материјали (ролни од тоалетна хартија,  исечоци од списанија, искористена хартија за завиткување) и дозволете му да си направи своја „ракотворба“. Ако му снема идеи или материјали, понудете му нов материјал и видете дали може само да се префрли на нов начин на создавање. Уште една идеја? „Сликањето“ со крем за бричење во када е одличен начин да додадете уште една сензорна компонента и забава во затворен простор на дождливиот ден.

  • Играње улоги

Играњето облекување/маскирање или забава со реквизити, како што е детската кујна, има многу предности. Благодарение на реквизитите, децата ја негуваат својата имагинација, а истовремено развиваат јазични и социјално-емоционални вештини. Кога децата играат улоги, тие замислуваат како е да се чекори во туѓи чевли. Играњето облекување/маскирање им овозможува да го направат тоа буквално и им помага да заземат перспектива и да развијат емпатија.

  • Редење коцки

Коцките можат да ги држат малите деца окупирани со часови и да им помогнат да развијат креативност, вештини за решавање проблеми и просторно расудување. Може да се користат различни коцки. А  кога децата се успешни во редење коцки, тие се чувствуваат горди. Дури и пред малите деца да почнат да замислуваат и градат структури, тие можат да научат за големината, обликот, текстурата, тежината и бојата само со држење, чувствување, манипулирање и истражување на коцките.

  • Магнети за фрижидер (бројки и букви)

Додека децата си играат со магнети за фрижидер, тие учат за буквите, бројките, боите и формите. „Азбучните магнети“ исто така помагаат во развојот на јазикот, писменоста и размислувањето со именување, сортирање и комбинирање на овие поими.  Манипулирањето со магнетите во рацете и нивното движење околу магнетната површина им помага на децата да развијат фина моторна координација, што е клучно за цртање и ракопис. И бидејќи не постои одреден начин децата да си играат со магнети за фрижидери, тие можат да станат креативни така што ќе смислат многу различни начини за нивно користење.

Тебе!

Ништо не може да ги замени мама, тато, баба, дедо, бебиситерка или друго приврзано кога станува збор за играње. Но, сакам да ги поттикнам возрасните да ги остават децата да преземат водство. Сакаме децата да развијат самодоверба и независност во поставувањето на сопствената игра и треба да им дадеме време и простор да се обидат, да не успеат и да се обидат повторно.

Исто така, важно е да им дадете до знаење на вашите деца дека ги гледате. Со коментирање на нивната игра, на децата им давате позитивно внимание.