Студија предводена од научници од Универзитетот East Anglia во Велика Британија покажала дека малите деца кои редовно слушаат повеќе говор имаат неврони кои се чини дека се поефикасни. Скенирањето на мозокот покажало дека нивните области за обработка на јазикот содржат поголема концентрација на миелин, изолациона обвивка што ги опкружува невроните и им овозможува да испраќаат пораки побрзо и поефикасно. Истражувањето е објавено во „The Journal of Neuroscience“.
Многу студии покажале дека изложеноста на говор е важна за обработката на јазикот, вокабуларот, граматиката и вербалното расудување на детето
Помош на невроните во мозокот на бебето
Не е познато дали тој дополнителен миелин влијае на јазичните способности на двеиполгодишно дете, но научниците се сомневаат дека може да има важни придобивки.
Тие објаснуваат дека миелинот е обвиткан околу невроните како леплива лента околу цевка со дупки. Со други зборови, му помага на невронот да пренесе повеќе сигнали од точката А до точката Б, зајакнувајќи ја неговата врска со другите неврони.
„Иако има уште многу да се научи за овие процеси, пораката до родителите и старателите е јасна – разговарајте со вашето бебе, малото дете, со своето дете. Не само што слушаат, туку вашиот јазичен придонес буквално им го обликува мозокот“, советува Џон Спенсер, когнитивен психолог од Универзитетот East Anglia.
Комплицирани ефекти
Станува збор за едноставна порака, но таа доаѓа со некои сложени резултати бидејќи во студијата, повеќе зборување не секогаш промовирало поефикасни неврони во мозокот на бебето. Научниците поставиле уреди за снимање на повеќе од 140 мали деца и доенчиња во текот на три дена. Во илјадниците часови собрани аудиоснимки можеле да го слушнат она што децата го слушаат секој ден.
Разговорите на родителите со бебињата би можеле да помогнат во обликувањето на структурата на нивниот мозок во развој
По овие набљудувања, тимот избрал нешто повеќе од половина од овие деца за да направат магнетна резонанца додека спијат. Помеѓу шестмесечните доенчиња, поголемиот дневен внес на зборување бил поврзан со помала миелинизација, што било спротивно од она што било откриено кај двегодишните деца.
Неочекувани резултати
За научниците тоа било неочекувано, но како што објаснува Спенсер, развојот на мозокот на бебето природно поминува низ фази. Понекогаш мозокот на бебето е зафатен со изградба на нови клетки, додека друг пат е зафатен со прочистување на клетките што веќе ги изградил. Се чини дека во првите неколку години од животот, растот на мозокот е на прво место. На возраст од две години, детето веќе има волумен на мозокот од 80 проценти од оној на возрасен човек.
„Ова сугерира дека зборувањето е исто толку важно на шест месеци како и на 30 месеци, но поинаку влијае на мозокот бидејќи мозокот е во друга „состојба“, пишува Спенсер во статија за „The Conversation“.
Иако во овој момент се само шпекулации, можно е слушањето повеќе говор кај шестмесечно бебе да ја одложи миелинизацијата и наместо тоа да го олесни растот на мозокот.
Изложеноста на говор е важна за децата од најмала возраст
Сепак, многу студии покажале дека изложеноста на говор е важна за обработката на јазикот, вокабуларот, граматиката и вербалното расудување на детето. Сепак, во голема мера останува непознато како овие вештини се преточуваат во процеси во мозокот.
Само неколку часа по раѓањето, мозокот на бебето покажува знаци дека веќе ги учи гласовите на говор, таканаречениот бебешки разговор е долгорочно поврзан и со подобрување на јазичните вештини на долг рок. Претходните студии покажаа дека децата на возраст од четири до шест години кои повеќе разговараат со возрасни, исто така покажуваат поголема миелинизација во мозочните региони поврзани со јазикот. Новите истражувања, го прошируваат сличниот ефект дури и кај уште помали деца.
Се чини дека децата впиваат повеќе од она што го кажувате отколку што мислите. (The Conversation)