
Психологот Робин Кословиќ поминала години работејќи со деца, забележувајќи дека некои зборови навистина имаат неверојатна моќ – тие можат да смират и да помогнат да се изгради отпорност на неочекувани начини.
Таа тврди дека еден збор од седум букви е толку моќен што може целосно да го трансформира начинот на кој родителите ги воспитуваат децата и дека има одличен ефект. Тоа е збор – подоцна.
Зошто овој збор е добар за децата?
Кословиќ истакнува дека зборот „подоцна“ помага да се изгради емоционална сила и дава пример. Замислете дете кое бара грицки десет минути пред вечерата. Ако му кажете „не“, најверојатно ќе има бес, а ако му дозволите само за тоа да го избегнете, испраќате порака дека трпеливоста не е потребна.
Меѓутоа, „Баш ти се јаде колач! Сега ќе вечераме, па подоцна можеш да добиеш колач“ е реченица која на вашето малечко ќе му олесни да се согласи да чека бидејќи неговата потреба е забележана и прифатена.
Зборот „подоцна“ е многу моќен затоа што:
Гради толеранција за фрустрација – децата учат дека чекањето е во ред и дека нивните потреби ќе бидат задоволени подоцна.
Ги учи на одложување на задоволствата – истражувањата покажуваат дека децата кои ја развиваат оваа вештина имаат тенденција да имаат подобра контрола на импулсите и успех подоцна во животот.
Не го нарушува односот помеѓу родителот и детето – за разлика од острото не, „подоцна“ им дава до знаење на децата дека се слушнати и дека нивните желби се важни.
Ги зајакнува родителите – овој збор им помага на родителите да ги задржат границите додека покажуваат топлина и грижа.
Кога треба да го користите овој збор?
Едно е најважно, а тоа е кога ќе кажете „подоцна“, да не го излажете детето. Во спротивно, детето ќе ја изгуби довербата во вас.
Затоа, ако знаете дека подоцна нема да имате време да си играте со вашето дете, не му кажувајте „подоцна“, вели психолог.
За секојдневни потреби – дете бара колаче пред вечера: “Ти навистина го сакаш тоа колаче! Ние ќе вечераме сега, а подоцна можеш да добиеш”.
При „големи“ емоции – детето станува хистерично и бара нова играчка: „Таа играчка изгледа многу забавно! Не купуваме играчки сега, но можеме да направиме план кои играчки ќе ги купиме подоцна. Можеме да направиме план заедно вечерва“.
За поттикнување независност – детето сака помош при врзувањето на чевлите: „Толку се трудиш да ги врзеш тие врвки! Обиди се малку повеќе сам/а, а јас подоцна ќе ти покажам како“.
Ако се прашувате зошто овој збор е толку моќен, не се работи за самите зборови, туку за довербата што ја градат. Кога децата ќе научат дека тоа што сте го ветиле подоцна навистина се случува, тие се чувствуваат сигурно. Тие развиваат трпение, емоционална регулација и доверба во вашата доследност.
Кога не треба да го користите зборот „подоцна“
Ако детето покажува страв, осаменост или длабока тага, „подоцна“ не е добра опција во овие моменти, вашата врска со вашето дете е приоритет. Обидете се со една од следниве реченици во овие ситуации:
- „Слушам дека се чувствуваш многу вознемирено. Јас сум тука за тебе“.
- „Не мора да поминеш низ ова сам/а. Ајде да седнеме и да разговараме.
Кога детето е во неволја, не е време да се учи на трпение – прво треба да се чувствува безбедно.