ПЕТ СУПТИЛНИ ЗНАЦИ: Како да препознаете дека детето е преоптоварено со обврски?

Децата и тинејџерите ретко ќе признаат дека се под стрес. Не сакаат да ги разочараат родителите, па молчат… сè додека не им стане премногу.

Во свет каде родителите сè почесто составуваат CV на своето дете уште од градинка – спорт, јазици, глума, музика – лесно е да се падне во замката на претераност. Секако, тоа го правиме со најдобри намери: сакаме да им обезбедиме успех, можности… а ако сме искрени, понекогаш и малку за да се пофалиме. Но понекогаш, во оваа трка, забораваме дека децата имаат потреба и од одмор.

Затоа психолозите Лиза Дамур и Мишел Борба ги издвојуваат суптилните знаци кои родителите треба да ги препознаат за да знаат кога е време за „пауза“.

  1. Избегнување и одложување

Ако детето постојано „заборава“ опрема за тренинг, се жали на болки во стомак или едноставно станува многу бавно – можеби не е мрзеливо, туку преоптоварено.

„Прашајте се: зошто детето воопшто оди на таа активност? Ако одговорот е ‘затоа што јас го сакам тоа’, а не затоа што и на детето му значи – време е да ги преиспитате приоритетите,“ објаснува д-р Лиза Дамур.

  1. Нема сила за опоравување

Училиште → тренинг → задачи → туш → спиење. И тоа секој ден. Некои деца можат да го издржат тој ритам, но други едноставно не можат.

„Кога стресот е висок, опаѓаат енергијата, концентрацијата и сонот,“ вели психологот Мишел Борба.

Децата имаат потреба од 9 до 11 часа сон, но и дополнително време за опуштање – време што не е испланирано или структурирано.

Дамур предупредува дека родителите често грешат кога ги споредуваат своите деца со други: „Поентата не е детето постојано да прави нешто напорно. Поентата е да има простор за опоравување – а тоа изгледа различно за секое дете.“

  1. Може да изврши, но не му е грижа

Ако детето ги завршува активностите, но без мотивација или желба за напредок – тоа е знак за вознемиреност.

„Кога детето навистина ужива во нешто, станува упорно и напредува. Но ако само ‘одработува’, можеби е време да се запрашате дали таа активност сè уште има смисла,“ вели Борба.

Ако детето не е фрустрирано затоа што нешто му е тешко, туку едноставно не му е важно – време е за разговор. Можеби му здосадило, можеби е уморно. Во секој случај, присилата ретко помага.

  1. Вие се грижите повеќе од него

Ако тебе повеќе те потресува лоша оценка отколку детето – имате различни приоритети.

„Премногу се фокусираме на тоа што децата не знаат, наместо да го негуваме она во што се добри,“ вели Борба.

Кога родителите паничат околу успехот, а децата не покажуваат грижа, доаѓа до конфликт. Притисокот тогаш може само да ја влоши ситуацијата.

Дамур советува: „Наместо да форсирате, прашајте го детето како се чувствува и што би му помогнало.“

  1. Нема повеќе задоволство

Воннаставните активности треба да бидат можност за развој, но и за радост. Ако детето повеќе не се радува на тренинг, музичко училиште или драмска група – можеби е време за пауза.

„Однесувањето е најдобар показател,“ вели Борба. „Ако детето делува рамнодушно или безинтересно, слушнете го она што го кажува – и без зборови.“

Нормално е да не се сака секој момент од секоја активност, но најголемиот дел од времето децата треба да чувствуваат напредок и гордост.

Во свет кој постојано бара „повеќе и подобро“, лесно е да заборавиме дека децата не се мали возрасни. Тие имаат потреба од игра, фантазија, досада и одмор. И тоа не е знак на мрзеливост – туку е клучно за нивниот здрав развој.