
Секое дете доаѓа на свет со голем потенцијал, но она што го претвора тој потенцијал во вистинска сила не се скапите играчки, ниту посебните курсеви. Најголемиот придонес за развојот на мозокот на детето доаѓа од навидум обични, секојдневни моменти – оние што често остануваат незабележани. Овие мали навики се тивки архитекти на интелигенцијата, креативноста и емоционалната стабилност на детето.
Експертите за родителство издвојуваат пет едноставни активности кои науката постојано ги потврдува како клучни за развојот на мозокот на децата.
- Зборувајте на глас додека ги извршувате секојдневните задачи
Иако често се смета дека со децата треба да се зборува само кога ги учиме нешто или ги поправаме во нешто, вистината е сосема спротивна. Секој збор изговорен во присуство на дете, додека возрасните извршуваат секојдневни задачи како што се сечкање зеленчук или сложување на исперени алишта, има позитивен ефект врз мозокот на детето.
Оваа форма на комуникација го поттикнува детето да ги поврзува зборовите со дејствата, да развие емоционална врска со јазикот и пасивно да усвои комуникациски обрасци. Детето можеби нема веднаш да реагира, но мозокот апсорбира и поврзува сè.
- Дозволете досада – без чувство на вина
Досадата ја активира имагинацијата и развива внатрешни ресурси, според експертите. Спротивно на популарното верување, досадата не е штетна, туку е поттик за креативност. Кога децата имаат „празен ход “ без структурирани активности, нивниот мозок почнува сам да создава содржина. Ова ја развива способноста за замислување, планирање и размислување самостојно.
Во тие моменти, кога им е здодевно, перницата може да стане планина, а моливот вселенски брод. Ова не се само игри, туку вежби за самоиницијатива, креативно размислување и емоционална отпорност.
- Вклучете ги децата во домашните работи
Вистинските задачи поттикнуваат чувство на компетентност и ја зајакнуваат меморијата. Кога децата мијат садови, диплат алишта или наводнуваат растенија, не како казна, туку како членови на тимот, нивните мозоци добиваат моќна порака: „Способен си. Ти си важен.“ Ваквите активности ја стимулираат работата на префронталниот кортекс, делот од мозокот одговорен за донесување одлуки, концентрација и извршни функции.
- Повторено читање на истата сликовница
Повторените приказни градат јазични и логички структури во мозокот, додаваат експертите. На родителите може да им се чини дека детето бара иста приказна одново и одново, до степен до кој ја знае напамет. Но, повторувањето не е досада, туку учење. Препознавањето на дејството, предвидувањето на крајот и обрнувањето внимание на деталите развиваат клучни когнитивни вештини.
Добро познатата приказна создава чувство на сигурност, а во исто време го поттикнува проширувањето на вокабуларот, развојот на вниманието и логичкото размислување. Старата, истрошена сликовница на тој начин станува моќна алатка за зајакнување на невронските врски.
- Покажете им ги на децата вашите грешки и начинот на кој ги решавате
Децата не треба да се учат на совршенство, туку на реалистичен реален живот. Кога детето ќе види возрасен како заборава клуч, прави грешка во рецепт или се збунува, а потоа мирно наоѓа решение, учи нешто што ниедна книга не може да го пренесе.
Ваквите моменти ја зајакнуваат емоционалната интелигенција, развиваат емпатија и покажуваат дека грешките се можности за раст. Преку вакви ситуации, децата стекнуваат смиреност, упорност и вештини за решавање проблеми.