ПИШУВА:
М-р Светлана Трнинкова
логопед, ООУ „Ванчо Прке“ – Штип
♦♦♦♦♦♦♦
Подгответе го детето со предвежби, игри и активности за време на летниот распуст како би стекнало вештини и способности за читање и пишување кога ќе дојде 1. септември. Целиот овој процес се состои од:
- Развивање на психомоторните и јазичните функции и нивната организираност
- Учење – усвојување на буквите
Без развивање на одредено задоволително ниво на психомоторните функции на детето говорот не би можел да се формира, ниту пак способноста за читање и пишување. Добар перцептивен развој, а тоа подразбира развој на сите сетила кај детето и нивна употреба – вид, слух, допир, притисок, мирис и вкус се подлога за развој на мисловните функции и сознајниот развој како и самото учење.
Пред да кажеме дека едно дете е способно да чита и пишува треба да се развијат и одвиваат многу субјазични вежби. Тоа родителите нека го сфатат како подлога која му е потребна на детето како што му е потребна и правилната исхрана за правилен раст и развој.
Така и развивањето на овие способности ќе им овозможи да бидат внимателни, спретни, насочени на една активност и истрајни едно нешто што е започнато да се доврши. За време на летото кога зборот релаксација, игри и одмор се во преден план на сите, и овие мали чекори нека бидат спонтани и преку игра и пеење на песнички. Бидејќи сум и наставник и сум вклучена во воспитно образовниот процес на децата со посебни потреби и како логопед, еве кои играчки во летниот период ќе ја развијат психомоториката и фината моторика на рацете:
-
Таблата со мали боцкалки, со вметнување во дупчестата табла и според слика се прават одредени форми и облици. Се разговара со детето и му се помага ако не е самостојно. Многу е важна за развивање на вниманието и фината моторика на прстите;
-
Сите магични сликовници на кои се претставени едноставни слики, а кои со боење и мокрење на четката се појавува боја. Тие им се многу интересни;
-
Сложувалки со домашни животни, бројки, овошје, диви животни;
-
Звучните сликовници со кратки текстови за секоја слика се многу добри за богатење и развој на говорот пред детето да тргне на училиште. Таква кај нас е сликовницата за „Трите прасиња и Црвенкапа“; звучната сликовница со буквите во нашата азбука;
-
Пластелинот во кој има многу модли со форми;
-
Домино коцките. Секое дете пред тргнување на училиште знае да брои до 10 и ја знае соодветната количина на броевите до 10. Нека бројат и нека ги покажуваат и фаќаат своите прсти. Тоа е многу природен начин во совладување на математиката;
-
Кога сте во природа и во прошетка покрај река или езеро или на планина нека природното опкружување биде поттик за разговори со детето за се она што го опкружува. Да се разговара со детето и заеднички да се поттикнува на разговор и опишување на непосредното опкружување;
-
Игрите во песокот се многу добри за заедничко дружење и богатење на детската фантазија. Градењето на замоци од песок им претставува особено задоволство и предизвик. Преку игра ќе се осознае себе во просторот и времето и соодветната ориентација, преку песничките ќе се запознае со деловите на телото, лево и десно на себе, еден до друг и наспроти себе, што е лево и десно кај другарчето и околината. Такви песни денес има многу на соодветен мајчин јазик – песничките од Лисичко, Свеќичката Оги итн.