Американска академија за педијатрија (ААП): РАНИ ПРЕДУПРЕДУВАЧКИ ЗНАЦИ НА АДХД

АДХД однесувањето често не се забележува додека децата не тргнат во основно училиште. Една од причините за ова одложување е фактот што скоро сите деца на предучилишна возраст често покажуваат некои основни однесувања или симптоми на АДХД - невнимание, импулсивност и хиперактивност - како дел од нивниот типичен развој

Родителите често се прашуваат дали проблемите со однесувањето на детето се доволно сериозни за да укажат на загрижувачки проблем

Повеќето експерти се согласуваат дека тенденцијата за развој на дефицит на внимание/хиперактивност (АДХД) е присутна уште од раѓање. Сепак, АДХД однесувањето често не се забележува додека децата не тргнат во основно училиште.

Една од причините за ова одложување е фактот што скоро сите деца на предучилишна возраст често покажуваат некои основни однесувања или симптоми на АДХД – невнимание, импулсивност и хиперактивност – како дел од нивниот типичен развој.

Но, како што другите деца постепено почнуваат да го надраснуваат таквото однесување, децата со АДХД не го прават тоа. Исто така, кај децата со АДХД, тие однесувања се мешаат во тоа колку добро детето може да функционира. Оваа разлика станува се појасна како што минуваат годините.

За детето да биде дијагностицирано со АДХД, Американската академија за педијатрија (ААП) ги советува давателите на здравствени услуги да соберат информации за однесувањето на детето во барем уште една голема средина покрај неговиот дом – вклучително и преглед на какви било извештаи обезбедени од наставниците и училишните професионалци

Кога симптомите на АДХД почнуваат да се покажуваат повеќе?

Тргнувањето на училиште може да ги нагласи предизвиците на детето поврзани со невнимание, импулсивност и хиперактивност. Тоа е затоа што активностите во училницата бараат зголемен фокус, трпение и самоконтрола. Ваквите барања не се толку чести дома или во игротеки, така што во тие услови детето можеби имало помалку проблеми.

Вообичаено, додека детето со АДХД наполни 7 години, неговите родители веќе се свесни дека невниманието, нивото на активност или импулсивноста на нивното дете е поголемо отколку што е типично.

Понекогаш овие сомнежи се развиваат подоцна, особено кај бистрите деца кога проблемите се поврзани главно со обрнување внимание, а не со хиперактивност. Но, невообичаено е симптомите на АДХД да не се појавиле пред 12-годишна возраст. Значи, ако симптомите не се забележат до тинејџерските години или подоцна, веројатно нешто друго, а не АДХД ги предизвикува проблемите.

Како симптомите на АДХД се разликуваат од типичното детско однесување?

Можеби сте забележале дека вашето дете е речиси невозможно да се фокусира на работната книга дури и за многу краток период, па и кога сте таму за да му помогнете. Или, на крајот од денот, со вашето премногу активно 8-годишно дете може да се чувствувате исто толку истрошено како кога имало 2 години.

Вашето дете може да поставува прашања за возрасни толку често што вие сте почнале да се сомневате дека тоа не е „нормално“. Или, можеби сте забележале дека изгледа како да не ги прифаќа нијансите на социјалната интеракција што неговите другари почнуваат да ги усвојуваат, како што е почитувањето на личниот простор на другите, дозволувајќи им можност да се изразат.

Вообичаено, додека детето со АДХД наполни 7 години, неговите родители веќе се свесни дека невниманието, нивото на активност или импулсивноста на нивното дете е поголемо отколку што е типично

Може да биде тешко за родителот да каже дали таквото однесување е само дел од нормалниот процес на растење или дали на вашето дете му требаат построги граници („Можеби сум премногу неконзистентен со поставувањето граници…“). Дали проблемите со однесувањето се доволно сериозни за да укажат на загрижувачки проблем? Дали тие ќе се подобрат како што вашето дете ќе созрева?

Како вашето дете се однесува во различни услови?

За детето да биде дијагностицирано со АДХД, Американската академија за педијатрија (ААП) ги советува давателите на здравствени услуги да соберат информации за однесувањето на детето во барем уште една голема средина покрај неговиот дом – вклучително и преглед на какви било извештаи обезбедени од наставниците и училишните професионалци.

Разговарајте со педијатарот на вашето дете ако сте загрижени за напредокот на вашето дете на училиште, социјалните интеракции, однесувањето или кој било друг аспект на здравиот физички и ментален развој

Со споредување на однесувањето на детето во две или повеќе средини, давателот на услуги може да почне да прави разлика помеѓу различните причини за проблемите со вниманието како „тежок“, но нормален темперамент, неефективни практики на родителство, несоодветна академска средина и други предизвици. Давателот може да разјасни и дали однесувањето на детето ја попречува неговата способност да функционира соодветно во повеќе од една средина – уште еден услов за дијагноза.

АДХД симптоми и однесувања: што може да забележат родителите

Погледнете подолу и запрашајте се колку пати дневно или неделно ги кажувате или мислите и самите истите работи. Сите родители даваат слични коментари за своите деца, но родителите на деца со АДХД продолжуваат да го гледаат истото однесување на дневна основа и подолги периоди – долго откако другите деца ќе напредуваат.

Родителите на деца со предоминантен дефицит на внимание тип на АДХД велат:

  • „Изгледа како секогаш да сонуваат. Никогаш не одговараат кога разговарам со нив. Се прашувам дали ме слушаат.“
  • „Губат сè. Морав да купам четири нови кутии за ручек од почетокот на училиштето“.
  • „Ќе ги замолам да се качат во нивната соба и да се облечат, а 10 минути подоцна ќе ги најдам како си играат со своите играчки само со кошула на себе.“
  • „Тие не можат да се сетат што учат затоа што ги пропуштаат упатствата и објаснувањата на училиште. И покрај тоа што работиме толку напорно на нивните училишни задачи навечер, до следниот ден веќе заборавиле на сè.“
Понекогаш сомнежите за АДХД се развиваат подоцна, особено кај бистрите деца кога проблемите се поврзани главно со обрнување внимание, а не со хиперактивност. Но, невообичаено е симптомите на АДХД да не се појавиле пред 12-годишна возраст. Значи, ако симптомите не се забележат до тинејџерските години или подоцна, веројатно нешто друго, а не АДХД ги предизвикува проблемите

Родителите на деца со предоминантен хиперактивен/импулсивен тип на АДХД велат:

  • „Никогаш не успоруваат. Никогаш не можете да ги натерате да седнат да го завршат оброкот или да се подготват за спиење“.
  • „Постојано не прекинуваат. Не можете да водите пристоен разговор кога се во собата.“
  • „Никогаш не размислуваат пред да дејствуваат. Знаат дека не треба да трчаат низ улицата пред да застанат да погледнат, но тоа го прават цело време. Се грижам дали се безбедни – едноставно не се“.
  • „Тие функционираат без ред, во стилот: „подготвен… оган… нишани“.
  • „Нивните соученици не ги сакаат. Тие секогаш им „се пикаат во лице“. Никој не ги кани кај нив дома. Тие секогаш мора да бидат први и работите секогаш треба да бидат на нивни начин“.

Запомнете!

Разговарајте со педијатарот на вашето дете ако сте загрижени за напредокот на вашето дете на училиште, социјалните интеракции, однесувањето или кој било друг аспект на здравиот физички и ментален развој. (Американска академија за педијатрија)